Pemula Kalam

Kalimah Pengerat Ukhuwah Islamiyyah

Sunday 28 November 2010

Pemuda Tiang negara Pemudi Harapan bangsa

"Abang!Abang! sakit bang! Aduh!!! Tolong bang!!! Ya Allah!!! Sakit,sakit!!!! "

Dalam hening Subuh,kedengaran suara si Ibu mengerang kesakitan. Masa yang ditungu telah tiba. Si Suami yang sedang dibuai mimpi indah bingkas bangun mendapatkan isterinya yang sedang terlantar di hadapan tandas. Lantas, si suami bergegas membantu dan memimpin si isteri ke dalam kereta Naza Citra lalu sepantas kilat enjin kereta dihidupkan. Dengan berkain pelekat dan berbaju T hijau muda si suami terus memacu keretanya ke Pusat Rawatan Islam (Pusrawi). Setibanya di kawasan Kecemasan si isteri dengan segera diusung masuk ke dalam bilik bersalin Al-Humaira'. Hampir dua jam tiga puluh minit si isteri berjuang antara hidup dan mati akhirnya lahirlah seorang permata Islam yang sangat comel. "Tahniah Encik jibriel! Cahaya mata encik seorang bayi lelaki yang sangat comel," begitulah ucapan Doktor Sumaiyah kepada suami Puan Mariah al-Qibtiah. Laungan azan berkumandang di dalam Bilik Bersalin Al-Humaira'.

To be continue...da maghrib!

Puan Mariah Al-Qibtiah tersenyum kegembiraan. "Alhamdulillah" ,ucapan itu secara sponton terpacul keluar daripada mulutnya sebagai tanda kesyukuran kepada Yang Maha Esa. Pasangan itu sebulat suara menamakan cahaya mata mereka Hamzah Asadullah dengan harapan anak mereka mampu mencontohi sifat-sifat peribadi Saidina Hamzah bin Abdul Mutalib yang berani, cekal dan pantas bertindak.

Siang berganti malam,hari silih berganti, Hamzah Asadullah kini terlah berusia sembilan tahun setelah menyambut ulangtahun kelahirannya pada 2 Muharram 1431H yang lalu. Seawal usia sembilan tahun bapanya telah mendedahkan ilmu-ilmu merpertahankan diri kepadanya.
harapan ayahanda dan bondanya tinggi menggunung. Mereka ingin sekali melihat anak muda tunggal kesayangan mereka berjuang untuk menegakkan agama dan bangsa. Oleh hal yang demikianlah Encik Jibriel menghantar puteranya ke kelas seni mempertahankan diri untuk memupuk sikap berani dan tidak mudah gentar berhadapan dengan musuh serta menyemai rasa cinta akan negara. Hal ini kerana Cinta Akan Negara Separuh daripada Iman.

Hamzah Asadullah bukan sahaja diajar ilmu mempertahankan diri, malah kemahiran menggunakan menggunakan senjata turut "diperturunkan" kepadanya. Semakin hari semakin terserlah bakat Hamzah dalam seni pertahanan diri. Belakang parang jika diasah lagikan tajam inikan pula manusia. HAmzah sering muncul sebagai johan dalam pertandingan silat di peringkat sekolah mahupun kebangsaan. Hamzah menjadi ayam tambatan di kampungnya. Encik Jibriel dan Puan Mariah Al-Qibtiah bangga melihat keberanian, kecekapan serta ketangkasannya bermain senjata seperti keris, tombak dan pedang.

Pada suatu petang, ketika pemuda bertubuh sasa yang berusia lapan belas tahun itu sedang berlatih bersama-sama bapanya, dia terdengar satu suara yang memanggil-mangil namanya dengan nada yang mencemaskan. "Abang Hamzah! Abang Hamzah! Abang Hamzah! Cepat bang! Abang kena tengok bang! Penting ni bang! " Rupa-rupanya suara itu suara milik Khalid al-Walid, seorang remaja berjiwa pahlawan sepertinya. "Bertenang Khalid, bertenang. Cuba ceritakan apakah yang telah berlaku sebenarnya..", Hamzah cuba menenangkan Khalid yang kelihatan begitu cemas. "Mari bang,mari ikut saya ke sana, di belakang gunung di hujung kampung kita yang menjadi tapak permainan kami tu bang", balas Khalid. "Baiklah. Mari kita ke sana bersama-sama,"sambung Hamzah.

Setibanya di sana, alangkah terkejutnya Hamzah kerana tiada angin, tiada ribut muncul...................







1 comment:

Arifuddin Adam said...

Haha!
nice starting!
keep up!

Hari Ini LeBiH BaiK daRi seMaLam

Hari Ini LeBiH BaiK daRi seMaLam
SEm0ga haRi anda haRi iNi leBih BaiK daRi semaLam