Pemula Kalam

Kalimah Pengerat Ukhuwah Islamiyyah

Sunday 18 November 2012

~> diLema AnTaRa Dua..<~

Bismillahirrahmanirrahim...
alhamdulillah..alhamdulillah...alhamdulillah..

Lama rasanya blog ini dipost entry baru.. 比较 忙.. I'm quiet busy with my studies. I'm sorry guys!
Entry kali antara dua....

Setelah dapat result SPM 2011..mohon macam2.. UPU, Matrik, IPG (ummi paksa mohon, dapat temuduga..mohon bahasa Arab, dapat temuduga Bahasa Inggeris..pergi temuduga dalam keadaan terpaksa..walaupun terpaksa..saya tetap melakukan yang terbaik semasa temuduga..kata ummi "Ummi bukan nak suruh kamu jadi cikgu, ummi nak kamu ada pengalaman temuduga.." jadi kepada adik2 nanti..apply je semua.. dapat temuduga pergi..jangan tak pergi sebab kita tak tahu rezeki kita di mana.. ini sebagai usaha kita dalam mencapai rezeki yang Allah dah tetatapkan untuk kita..), Medic Mesir pun apply jugak waktu tu...Sementara tunggu result Medic Mesir, I was decided to stay in my course which was science.. doctor to be la kononnya waktu tu...so.. when UPU result kluar.. I got UIAM.. Asasi Bahasa Arab.. and on da same time I got offer to Penang Matriculation College..(KMPP)... masa ni mmg huru hara.. sebab berbelah bahagi antara dua.. tapi kalau based on ambition... mmg kna pergi matrik lah kan... ummi pun cakap "Kalau kamu nak buat bdg bahasa, baik kamu pergi negara tu sendiri..contohnya kalau kamu nak buat bahasa Arab.. lebih baik kamu pergi Morocco macam ummi dulu..barulah kamu cepat belajar sebab ada suasana yang membenarkan kamu mempraktikkan bahasa..." . Berdasarkan jawapan ummi tu, saya membuat keputusan untuk menyambung pelajaran di KMPP...di KMPP saya ditawarkan Modul 1 .. ada Biologi, Fizik, Kimia dan Math ... menurut senior... kalau duk dlam modul 1 lebih senang nak buat medic... sekarang ni matrik dah tak panggil sains hayat or sains fizikal.. ada modul demi modul ;

Modul 1 : Fizik, kima, Bio, Math
Modul 2 : Fizik, Kimia, Math, Sains Kom
Modul 2 : Kimia, Bio , Math and Sains Kom.
Akaun

Jadi.. saya ditempatkan dalam modul satu.. kepada sesiapa yang x berminat dengan modul yang ditawarkan kepadanya.. makan dia bolehlah tukar modul pada waktu dan masa yang ditetapkan oleh pihak kolej kerana pelajar itu perlu mencuba dulu untuk berada dalam modul yang diberikan kepadanya.. kalau tak boleh follow.. boleh tukar.. jangan risau.. Modul 1 sememangnya agak mencabar dan beratlah sebanrnya sebab semua sains tulen.. mulanya saya nak tukar modul.. tapi setelah bertanya kepada bonda dan ayahanda and pendapat senior serta kemampuan saya pada ketika itu.. saya tak jadi tukar modul... kekal di modul 1.. H3P6... ingat lagi.. 

Sebelum masuk matrik.. saya mohon Medic Mesir under Zakat Penang.. jadi kehidupann saya di matrik sangatlah tidak tenteram kerana memikirkan kputusan permohonan Medic Mesir yang keluar agak lambat itu.. Namun.. itu tidak menghalang saya untuk melakukan yang terbaik di KMPP... segala kuiz dan latihan2 tutorial saya siapkan seperti biasa.. seolah2 saya takkan keuar matrik..

Hampir sebilan saya di KMPP suatu petang saya dapat panggilan..melihat ke nombor yang terpapar di skrin handphone number yang tak dikenali.. selalunya saya takkan angkat panggilan kalau dalam kuliah.. tapi petang tu saya angkat.. Dalam fikiran ni ingat panggilan from orang Zakat lah...Setelah diangkat.. segala persoalan yang berada di minda terjawab.. "Tahniah adik terpilih untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang bahasa Mandarin di Beijing, China.. Adik berminat tak untuk menyertai program ini...???" saya dengan keadaan blurrnya... t"China...???? biar betul...?? api saya tak pernah mohon pun...???" "h"Jangan risau..berdasarkan result adik ni dan temuduga IPG adik tempoh hari.. kami tengok adik layak untuk menyertai program ini.." aah...???betul ke ni...??" "Betul.. ya atau tidak..??? jawapan diperlukan segera.. tapi sya menjawab " Sya ada kuliah sekarang ni dan saya tak boleh buat keputusan sekarang.. saya perlu berbincang dengan parents dulu..".."baiklah..begini dik.. kami berikan adik masa untuk berfikir sampai 9pagi esok.. kemudian kami akan telefon adik semula untuk dapatkan jawapan adik yer.." "ok" kemudian panggilan di putuskan.

Habis kelas, saya segera memberitahu ummi dan abati.. ummi telefon semula nombor yang telah called saya semasa dalam kelas tu.. then ummi call saya balik.. ummi cakap yang telefon tadi merupakan bahagian perguruan.. dan saya ditawarkan biasiswa untuk melanjutkan peljaran ke Beijing.. tapi masa bercakap dengan saya.. pegawai tu tak inform pun yang saya di tawarkan biasiswa.. dalam fikiran saya duk ingat sindiket jual org dah.. tapi ummi kata tak...malam tu demam terus sebab pening...Sekali lagi dilema... hurmm..dah lah esoknya ada kuiz...malam tu sya search internet berkaitan Beijing dan memang ada sebenarnya pelajar Malaysia ynag dihantar oleh KPM ke Beijing.. cuma saya jer yang tak tahu.. pada masa itu saya teringat seorang senior Maahad hamidiah yang merupakan naqibah saya dulu, seingat saya kak Rean blaja di Beijing.. tapi saya tak tahu bidang apa.. kebetulan malam tu kak rean online... sya pun segera menyapa kak rean untuk mendapat kepastian.. setelah sembang2 ngan kak rean dan kebetulan terjumpa blog kak ieqa adam... memang betul lahpanggilan tadi dari KPM.. saya masih berbelah bahagi waktu tu..malam tu sya tdo puluk 3 pagi.. duk memikirkan keputusan.. membuat keputusan ialah satu perkara yang paling saya tak suka!..
sebelum tdo saya buat istikharah.. tapi takde sebarang mimpi.. tapi bangun2 jer saya sebut "beijing".
Ummi kata skrg ni terima ja dulu tawaran tu.. sebab bukan senang nak dapat tawaran keemasan macam tu..tepat jam 9pagi hari Jumaat..saya dapat panggilan drpd KPM.. saya pun jawablah "Ya".

Medic ape cer dah kalau jawab ya..????  Memang taklah kan unless kalau dapat Mesir.. Jawapn ke Mesir mmg lambat... sampai saya ingat mmg saya tak dapat.. dalam tempoh menunggu surat tawaran sampai rumah.. saya buat istikharah lagi..sampailah satu malam ni saya mimpi saya sedang menulis hanzi cina de white board di hadapan ummi... bangun2 pagi saya tulis hanzi tu atas kertas and tanya classmate Chinese.. katanya maksud pkataan yang saya tulis ialah "guna bermanfaat berfaedah kalaudalam cinanya disebut yong" Subhanallah..meremang buluroma saya.. Saya mula yakin dengan jawapan "ya" yang telah diberikan..Surat tawaran sngatlah lambat sampai rumah... sebulan setelah dapat panggilan baru dapat surat.. 19 Julai 2012 baru sampai rumah surat.. dah dapat surat.. tunggu apa lagi kat matrik... Chao la...! Gud Bye Bioku sayang.. selamat tinngal  fizik.. maasslamah Kimia dan zai jian Math!!!!

Dah dapat surat mulalah sesi isi borang buat medical check up dan sebagainya...lpas tu perlu menghadiri sesi taklimat.. nak jadi cerita.. sehari sebelum pergi taklimat kat Putrajaya.. dapat pulak surat tawaran Medic Mesir...!!!! Arghhhh..!! sekali lagi serabut.....!!!!! tapi abati kata.. istikharah tak boleh berpatah balik.. sekali da buat kputusan based on istikharah.. takleh reverse sbb kita tak tahu tetang pekara akan datang.. Hanya Allah yang tahu.. bila dah dapat ptunjuk tu ada lah hikmahnya tu..
"MUSUH PERKARA TERBAIK IALAH PERKARA BAIK...~!!".. nampak tak permainan kat situ.

Kemudian setelah menghdiri taklimat.. tadah telinga betul2.. dengar pegawai2 tu cakap.. kakak2 and abang2 senior cakap... timbul rasa semangat untuk pergi Beijing jerana saya sangat kagum melihat anak bangsa sendiri bearagama Islam fasih bertutur dalam bahasa Mandarin.. buka sekdar betutur malah mereka boleh menulis jua... laju plak tu tulis.. sangat kagum dan membanggakan...!!! Sya buat keputusan untuk nekad berada dlam  bdg baru ini.. "Beijing wait for me" pada waktu itulah..

Setelah selesai urusan semua.. perlu hadiri satu kursus dipanggil Biro Tatanegara selama seminggu.. dah selesai BTN maka 14.09.2012 saya pun terbang bersama rakan2 ke negara Tembok Besar ini....!!!

Alhamdulillah.. "Allah tidak memberi apa yang kita mahu tetapi Dia memberi apa yang kita perlu"

sekian sahaja enty kali ini.





Doakan saya Tabah di bumi Beijing ini.. dalam proses tarbiyyah diri untuk menjadi seperti brothers dan sisters di sini...!!! harap sidang pembaca mendapat sedikit Ibrah berdasarkan coretan saya kali ini.




4 comments:

Nurul Atiq (NorMann) said...

Skrg bru tahu kisahnya...hehe...kuatkn dri d bumi beijing yer shbt?xpew bljr mna2 pun ok...trbiah tu yg pnting...moga perolehi ilmu yg brguna utk agama & bngsa...aamiin :-) daebak!

Eykao said...

Ade wechat/whatsapp x? urgent sgt nk tnye psl beijing.

Eykao said...

Akak. Nak wechat or whatsapp. Nk tnge psl beijing ni. Pls urgent huhu

gadis hitam puteh said...

Salam..sis..macam mana nak contact sis yaa??..sbb nak tanya a lot of questions about this programme..hope you can help..thanks..

Hari Ini LeBiH BaiK daRi seMaLam

Hari Ini LeBiH BaiK daRi seMaLam
SEm0ga haRi anda haRi iNi leBih BaiK daRi semaLam